سردار حاجیزاده با حضور در بنیاد سینمایی فارابی مطرح کرد
ساختن فیلم های فاخر انقلابی جهاد است
گروه فرهنگی: در سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار امیرعلی حاجیزاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه جمعی از فرماندهان این نیرو در بنیاد سینمایی فارابی حضور یافتند. درابتدای این بازدید، سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ضمن تبریک سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به سهم بسزای نیروی هوافضای سپاه در تولید قدرت دفاعی و امنیتی کشور بر ضرورت بازنمایی توانمندیها، دستاوردها و رشادتهای این نیرو در قالب آثار سینمایی تأکید کرد.سید مهدی جوادی با ارائه گزارشی از وضعیت تولید آثار سینمایی دفاع مقدس و همچنین پروژههای سالجاری بنیاد سینمایی فارابی در این حوزه، اعلام آمادگی کرد تا با همکاری بنیاد فرهنگی روایت فتح و مساعدت نیروی هوافضای سپاه پاسداران برای امسال یک اثر سینمایی با محوریت قدرت دفاعی هوا فضای کشور از جمله توان پهپادی سپاه ساخته شود.در این بازدید که همراه با آیین قدردانی از عوامل فیلم «موقعیت مهدی» بود، سردار حاجیزاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از نمایش این فیلم در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی در سخنانی کوتاه اظهار کرد: زنده نگه داشتن یاد شهدا، یک کار زینبی و بزرگ است. هنر میتواند این فرهنگ را زنده نگه دارد و در عرصه هنر، اثر فیلم، پرنفوذ است. امروز رزمندگان، فرماندهان و افسران عرصه جهاد فرهنگی، شما عزیزان و دستاندرکاران ساخت چنین آثاری هستید و بدانید که این اثر، بسیار عمیق بود و خاطرات زیادی را برایم زنده کرد.او در ادامه بیان داشت: یکی از نکات مهم «موقعیت مهدی» برای من، این است که شهید کاظمی بارها و بارها خاطره آخرین تماس با شهید باکری قبل از شهادت را برایم در حالی که میگریست تعریف کرده بود و دقیقاً همان صحنه را شما اینجا برای ما و مخاطبان در «موقعیت مهدی» ترسیم کردید.
سردار امیرعلی حاجیزاده اظهار داشت: این فیلم یادآور رشادت عزیزان ما در جزایر مجنون و در عملیات بدر بود و این خاطرات را برای ما زنده کرد. من به نوبه خودم از سازندگان این فیلم تشکر میکنم و امیدوارم ساخت اینگونه فیلمهای فاخر را ادامه بدهید و این کار را برای خودتان جهاد تلقی کنید که انصافاً هم جهاد است.در بخشی از این مراسم هم سیدمحمد نادری مسئول بنیاد فرهنگی روایت فتح ضمن تبریک سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تسلیت به مناسبت ایام سوگواری امیرمؤمنان حضرت علی(ع)، اظهار داشت: امروز ما در بنیاد فرهنگی روایت فتح که میراثدار سیدشهیدان اهل قلم سیدمرتضی آوینی است، مفتخرهستیم که روایتگر فتوحات انقلاب اسلامی باشیم. همه عزیزان از جمله تهیهکننده و کارگردان محترم عوامل صحنه و بازیگران دست به دست هم دادند و یک کارفاخر و قابل دفاع را درحوزه دفاع مقدس تولید کردند. در انتهای نمایش فیلم با حضور سردار امیرعلی حاجیزاده، سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، سیدمحمد نادری مسئول بنیاد فرهنگی روایت فتح، نادری معاون نیروی هوافضای سپاه و سیدمحمد حسینی مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با هدایایی از هادی حجازیفر، روحالله زمانی، وحید ابراهیمی، ابراهیم امینی، بهزاد آقابیگی، مسیح سراج، امیر زاغری، وحید شیخلر، شهرام خلج، ایمان کرمیان، حبیب والینژاد و معصومه ربانی و گروهی از عوامل و بازیگران فیلم قدردانی به عمل آمد.
سایت وزارت فرهنگ
گزارش تاریخچه نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم به روایت عباس نظریراد، بانی نمایشگاه
نمایشگاه قرآن نمونه کار فرهنگی موفق پس از انقلاب
مریم سادات گوشه
خبرنگار
نمایشگاه قرآن کریم از ابتدای تولدش در اسفند ماه 1372 تاکنون روزهای پرفراز و نشیبی را پشتسر گذاشته است. نمایشگاهی که به قول یکی از بانیانش که 30 سال در خدمت نمایشگاه قرآن کریم بوده از ابتدا در سطحی محدود و با بخش های کوچکی آغاز به کار کرد و اکنون بیست و نهمین دوره خود را با شکوه تمام عیاری در سطح بینالمللی برگزار میکند.
عباس نظری راد که از پیشکسوتان و بانیان تشکیل نمایشگاه قرآن کریم است و پیشتر هم مدیرعامل مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران و قائم مقام نمایشگاههای بینالمللی قرآن کریم بوده درباره تاریخچه نمایشگاه قرآن کریم به «ایران» میگوید: «نمایشگاه قرآن کریم از جمله فعالیتهای نمایشگاهی در حوزه دینی بوده است که در سالهای آغازین دهه دوم انقلاب اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شد. طرح برگزاری نمایشگاه در واقع به پیشنهاد احمد مسجد جامعی در زمان تصدیشان در معاونت امور فرهنگی آن وزارتخانه بود. پیشنهاد وطرح نخستین نمایشگاه قرآن کریم در واقع در آذر ماه از سوی ایشان به عنوان معاون امور فرهنگی وقت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی مطرح شد و بلافاصله ستادی مرکب از چند تن از مدیران کل معاونت و چند نفر از دوستان دیگر از بیرون وزارتخانه آغاز به کار کرد و در اسفند ماه یکهزار و سیصد و هفتاد و دو در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب به مدت 10روز توسط دفتر مجامع معاونت امور فرهنگی به مدیریت مرحوم طاهر حدیثی برگزار شد.»
او درباره برگزاری نمایشگاه دوم میگوید: «نمایشگاه دوم در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد و از آن به بعد تا سال 1384 در همان محل کانون پرورش فکری کودکان بر پا شد. سه دوره اولیه نمایشگاه قرآن توسط دفتر مجامع برگزار شد و از نمایشگاه سوم به بعد این مسئولیت به مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران واگذار شد. بدین جهت فعالیتهای قرآنی معاونت امور فرهنگی نیز با تشکیل مدیریتی در مؤسسه نمایشگاهها که در آن سالها مسئولیت آن با من بود، متمرکز شد. با گسترش این فعالیتها مدیریتی باعنوان قرآنی و به صورت یکی از معاونتهای مؤسسه نمایشگاهها پیشبینی شد و مسئولیت آن معاونت به آقای برزین ضرغامی سپرده شد.»
نمایشگاه قرآن در سالهای اولیه در سطحی محدود و با چهار پنج بخش، از جمله بخشهای مکتوب، هنری، رایانهای، کودک و نوجوان، مجامع و محافل آغاز شد که با توجه به استقبال مردم و حمایت مسئولین بخشهای آن به مرور اضافه شد. نظری در ادامه با اشاره به این موضوع تصریح میکند: «عنوانش هم تغییر پیدا کرد. از جمله بخشهایی که به مرور اضافه شد، میتوان به بخشهای خادمان قرآن کریم، بینالملل، بانوان، فروش، بزرگداشتها، مؤسسات و نهادهای دولتی و بخش خصوصی اشاره کرد. با آغاز فعالیت بخش بینالملل، عنوان بینالمللی نیز به نام نمایشگاه اضافه شد و پس از آن عترت نیز به آن اضافه شد. بخش خادمان از نمایشگاه سوم به بعد به بخشهای دیگر اضافه شد. نمایشگاه با هدف ترویج وتبلیغ فرهنگ دینی، حمایت از دستاندرکاران حوزههای مختلف قرآن کریم، معرفی و عرضه آثار برجسته قرآنی، ارتباط و تعامل فعالان قرآنی با اقشارمختلف جامعه، آشنایی بیش از پیش جامعه و مسئولین با آخرین و تازهترین آثار وتولیدات قرآنی و ترویج اقتصاد فرهنگ دینی کار خود را آغازکرد.»
نظری نکات مهم برگزاری نمایشگاه را احتیاط مدیران عنوان کرد و افزود: «از جمله نکات قابل توجه در ابتدای کار قداست خاصی بود تا مدیران با احتیاط وارد این حوزه شوند و در واقع ترسی وجود داشت که نکند آنگونه که باید و شاید نتوانند حق مطلب را ادا کنند. نکته قابل توجه دیگر تازه کار و ناشناخته بودن عنوان و نام قرآنی کار نیز سبب شد که از نمایشگاه اول آنطور که باید و شاید استقبال نشود. تاجاییکه خاطرم هست معاون هنری وقت آقای مسجد جامعی زنگ زدند وگفتند با کلیه مدیران تماس بگیرید و از آنان بخواهید تا حداقل خودشان در نمایشگاه باشند. یکی دیگر از نکات قابل توجه نمایشگاه اول و دوم این بود که آن موقعها کار چندان و آثار زیاد نفیسی بویژه در حوزه هنر و جود نداشت و ما مجبور بودیم تا برخی از کارها را سفارش دهیم و آنها را خریداری کنیم که خوشبختانه نمایشگاه با درایت، زحمات و حمایتهای نمایشگاه قرآن کریم در همه زمینهها چه به لحاظ کیفی و چه کمی توسعه و گسترش بسیار بیشتر پیدا کرد و متقابلاً جامعه نیز از آن استقبال بیشتری کرد. استقبال جامعه تاحدی گسترش یافت که ما مجبور بودیم در بخشهای ساختمانی مختلف محل کانون پرورش تغییراتی ایجاد کنیم که جا دارد دراین خصوص یادی هم از مرحوم مهندس حسین وزیری معاونت پژوهشی آن سالهای کانون کنم که به ما اجازه تغییرات و دخل و تصرف در ساختمان کانون را داد و در نتیجه استقبال از نمایشگاه به حدی رسید که مجبور بودیم با حمایت نیروی انتظامی شبها ابتدای خیابان حجاب از سر کارگر تا بلوار را ببندیم. حتی بخشی از سازمان آب را برای پشتیبانی نمایشگاه استفاده کنیم و یا مدت زمان نمایشگاه را برای بیست و هفت روز و با ساعات کاری بیشتر داشته باشیم.»
پس از آن موفقیت وگسترش فعالیتهای نمایشگاه و استقبال اقشار مختلف مردم باعث شد تا پس از برگزاری نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم در تهران، این نمایشگاه هرماهه در یکی از مراکز استانها برگزار شود. این مدیرپیشکسوت قرآنی با اشاره به این موضوع در ادامه افزود: «برپایی بسیار موفق نمایشگاههای استانی قرآن کریم در کرمان، سنندج، همدان ، گلستان، مازندران و حتی شهرستانهای بزرگی چون کاشان و برپایی فصلی نمایشگاههای قرآن کریم در خارج از کشور بیانگر استقبال و موفقیت نمایشگاه بود.اجرای نمایشگاه در کشورهایی چون قطر، لبنان، سوریه، دمشق، حلب و لاذقیه نمونهای از نمایشگاههای خارجی فصلی بود. مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران به لطف خدا توانست نمایشگاههای قرآنی را حتی در اروپا و کشورهایی چون انگلستان، لندن و منچستر برگزار کند. از جمله ویژگیهای برجسته آن همراه شدن و حضور مستقیم فعالین حوزههای مختلف قرآنی در نمایشگاههای داخلی و خارجی و دستاوردهای محتوایی و آثار تولیدی آن میباشد.»
او ایجاد معاونت قرآنی کنونی را از جمله دستاوردهای نمایشگاه قرآن کریم دانست و افزود: «با توجه به گسترش فعالیتهای قرآنی در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستاوردهای قابل توجه آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر آن داشت تا این فعالیت را در قالب یک سازمان و مرکز در چارت تشکیلاتی خود پیشبینی کند. بدین جهت مرکز توسعه و ترویج فعالیتهای قرآنی از سال یکهزار و سیصد و هشتاد و دو با حمایت وزیر وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار خود را آغاز کرد و فعالیتهای قرآنی از مؤسسه نمایشگاهها منفک و به مرکز توسعه و ترویج فعالیتهای قرآنی منتقل شد. در ابتدا مسئولیت آن به آقای ضرغامی و پس از آن مدتی بنده افتخار مدیریت آن را داشتم. با آغاز دولت نهم پس از مدتی خواجه پیری به آن مرکز آمدند و پس از مدتی حمید محمدی مسئولیت آن مرکز را به عهده گرفتند. در زمان مدیریت ایشان و وزارت جناب آقای صفارهرندی مرکز توسعه و ترویج فعالیتهای قرآنی به معاونت فعالیتهای قرآنی این وزارتخانه تبدیل شد.»
نظری در پایان در خصوص ارزیابی نمایشگاه به عنوان کسی که بیش از سی سال از عمر خود را در حوزههای نمایشگاهی و بالاخص نمایشگاههای فرهنگی هنری گذرانده و به عنوان کسی که با شروع این فعالیت در سمتهای گوناگون با اینکار عجین شده تصریح کرد: «به جرأت و با ضرس قاطع میگویم نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم از جمله نمایشگاهها وکارهای فرهنگی بسیار موفق پس از انقلاب بوده است. بخصوص کاری که ورود آن در ابتدا به جهت قداستی که داشت شهامت میخواست و افق و آینده آن هم چندان روشن نبود. آن موقع هیچ تجربهای هم وجود نداشت. بهراستی که دستاوردهایی قابل توجه و بسیار ارزشمندی هم در پی داشته است.»
رئیس رسانه ملی در ضیافت افطار با جمعی از هنرمندان عنوان کرد:
در برابر کاهش علاقه مخاطبان رسانه ملی همه مقصر هستیم
هنرمندان صاحب واقعی آنتن تلویزیون هستند
پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی در دیدار صمیمانهای که با جمعی از هنرمندان در مرکز همایشهای بینالمللی سازمان صداوسیما برگزار شد با ابراز خرسندی از میزبانی هنرمندان، آن را جلسهای در خانواده صداوسیما خواند و گفت: «همه ما، چه شما به عنوان هنرمند، چه ما به عنوان مسئولان صدا و سیما، باید از خودمان بپرسیم چرا احساس علاقهای که مخاطب به هنرمندان و آثارشان داشت، کاهش یافته است؟ چرا بعضی از آثاری که در گذشته با هزینههای کمتر ساخته میشد، ماندگارترند؟ همهمان مقصریم و نمیتوانیم خودمان را تبرئه کنیم.»
قصد ما اصلاح محتوا و فرآیند تولید است و نه متوقف کردن آنها
بنابر گزارش روابط عمومی رسانه ملی، رئیس سازمان صداوسیما با پرسیدن این سؤال که در اصالت دادن به ذائقه مخاطب و مرجعیت و محتوای رسانه کدام را ارجح دانستهایم، گفت: «به عنوان یک مخاطب، همکار و فردی که ۳۰ سال در رسانه کار کرده معتقدم ما توالی و ترتیب بین مرجعیت و جذابیت و محتوا را فراموش کردهایم. دغدغه برخی سازندگان، صرفاً درصد مخاطب بوده و درباره محتوا، دغدغهای نداشتهاند. اما میخواهم بر این نکته تأکید کنم که در دوران جدید، محتوا هم اولویت دارد.»
وی تکرار آثار بدون محتوا را به دادن پی در پی آب شور دریا به فردی تشنه تشبیه کرد و ادامه داد: «متأسفانه برخیها این نگاه را توقف تولیدات تعبیر کردهاند و گفتهاند جبلی دستور توقف ساخت سریالها را داده است تا بین ما و شما که صاحب اصلی آنتن هستید، اختلاف بیندازند. چنین چیزی نیست و من بارها با حضور در پشت صحنه سریالها، بر این نکته تأکید کردم که قصد ما اصلاح محتوا و فرایند تولید است و نه متوقف کردن آنها.»
ادبیات داستانی قوی کشور پشتوانه فیلمنامهنویسی شود
جبلی با اشاره به شعار تحول در دوران مدیریت جدید سازمان، اولویت این تحول را محتوا، رویکرد، فرایند و در صورت لزوم، ساختار دانست و گفت: «ما در کشوری هستیم که به اذعان جهانیان بر قله فرهنگ و هنر و تمدن است و همین باید محور تولید محتوای سالم براساس داشتههای هویتی باشد. پس از خودمان بپرسیم ما چقدر از این ظرفیتها و نقاط اقتدارمان رادر قالبهای مختلف، رسانهای کردهایم؟»
جبلی، هنرمندان را صاحب واقعی آنتن خواند و تصریح کرد: «در سازمان به روی شما باز است. من سال پیش به دوستان گفتم به همه شما اطلاع بدهند ما از الان برای سال آینده با همه شما کار داریم. از سوی دیگر تولیدات باید با پژوهش به جزئیات قصه و به فیلمنامه برسد و فشار آنتن نباید ما را از اهمیت فیلمنامه غافل کند. ما و شما باید به نقاط مشترک برسیم چون هیچ کدام به تنهایی نمیتوانیم این راه را طی کنیم.»
جبلی از تهیه کنندگان خواست با کشف استعدادهای جوان، مؤمن و انقلابی، آنها را پای تجربیات پیشکسوتان بنشانند. رئیس رسانه ملی با اشاره به ادبیات داستانی قوی کشور آن را پشتوانهای قوی برای اقتباس دانست و گفت: «با همین پشتوانه میتوان استخوانبندی فیلمنامهها را محکم کرد. از سوی دیگر در برههای که مردم ما با مشکلات معیشتی مواجه هستند، باید امید بدهیم.»
وی در پایان با ابراز امیدواری برای استمرار جلسات با هنرمندان، از ساخت شهرک سینمایی ویژه شهری، تجهیز و آمادهسازی شهرک سینمایی غزالی و نظم و نسق نظام برآورد و پرداخت به برنامهسازان خبر داد.
در ادامه مراسم داوود میرباقری کارگردان، به اهمیت کار روی محتوا برای تولید جذاب اشاره کرد و گفت: «اگر استانداردهای فنی و محتواییمان را با همان دقت اولیه ادامه میدادیم، تولیداتمان درجه یک میشد.» محمدرضا شفیعی تهیهکننده نیز خواهان شفافیت در مدیریت و تصمیمگیریهای سازمان برای رهایی برنامهسازان از سردرگمی شد. مهدی فرجی تهیهکننده، از محاسن بومیکردن تلویزیون مانند ساخت پایتخت، نون خ و نجلا گفت و خواهان ساماندهی دستمزد بازیگران شد. مسعود دهنمکی تهیهکننده و کارگردان، با اشاره به حجم بالای تولیدات سریالی که حدوداً برابر با هزار و 80 فیلم سینمایی در سال است، خواهان ایجاد نظام جزا و پاداش و حقوق معنوی سازنده شد. هادی مقدم دوست کارگردان، به اهمیت اقتباس اشاره کرد. محسن علی اکبری تهیهکننده، از محاسن همکاریهای بینالمللی گفت. مرجان اشرفی زاده کارگردان، خواهان خوانش درست متنها در سازمان و دفاع از حقوق معنوی کارگردان شد و سیروس مقدم نیز از سازمان خواست حواسش به هنرمندان و برنامه هایی مانند پایتخت باشد. هادی حجازی فر کارگردان، نیز با انتقاد از تعدد مراکز تصمیمگیری، برخی دلسوزیهای بیمورد را باعث حذف جذابیتها دانست. جواد شمقدری کارگردان، از اهمیت ساخت شهرک انقلاب و تولید و پژوهش در این زمینه گفت. احمد میرعلایی تهیه کننده به بازمهندسی آثار مناسبتی برای تأثیر بیشتر اشاره کرد. محمدرضا شفاه تهیه کننده، گفت: «امیدوارم فشارها، شما را از مسیر جذب منطقی استعدادهای جوانان خارج نکند.» ابوالفضل صفری تهیه کننده، خواهان ایجاد نظم نرخ برنامهسازی و سریالسازی با توجه به وجود اسپانسرها شد.
1 محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه تعدادی از معاونان و مدیران این وزارتخانه شامگاه شنبه سوم اردیبهشت ماه همراه با تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای اسلامی شهر تهران و تعدادی از هنرمندان به تماشای دومین شب از ویژه برنامه شب تعزیه در تماشاخانه سنگلج نشستند.اسماعیلی بعد از پایان این برنامه در گفتوگویی کوتاه با گروه اجرایی که در دومین شب از برگزاری ویژه برنامه شب تعزیه سنگلج حضور داشتند، از اجرای آنها قدردانی کرد. این در حالی است که کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قبل از آغاز برنامه توضیحاتی را درباره ویژه برنامه شب تعزیه سنگلج به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه داد.در این برنامه که با استقبال شهروندان تهرانی مواجه شد، گروه شبیهخوانی قمر بنیهاشم به سرپرستی ابوالفضل میرزا احمدی از هنرمندان پیشکسوت، تعزیه مجلس شهادت حضرت علی(ع) را اجرا کردند.گفتنی است که سومین و آخرین برنامه از ویژه برنامه شب تعزیه سنگلج روز دوشنبه پنجم اردیبهشت ماه بعد از نماز مغرب و عشا در خیابان بهشت تهران مقابل تماشاخانه سنگلج، میزبان شهروندان تهرانی است./ایرنا
2 بازیگر جدید فیلم «نولان» معرفی شد. «کیسی افلک» بازیگر انگلیسی برنده اسکار به پروژه ساخت فیلم سینمایی «اوپنهایمر» به کارگردانی «کریستوفر نولان» پیوست. تصاویر منتشر شده از پشت صحنه ساخت فیلم «اوپنهایمر» ساخته جدید «کریستوفر نولان» درباره زندگی «رابرت اوپنهایمر» دانشمند و فیزیکدان امریکایی ملقب به پدر بمب اتمی، از حضور «افلک» بهعنوان یکی از بازیگران این فیلم خبر میدهد. «کیسی افلک» که پیش از این برای بازی در فیلم «منچستر کنار دریا» موفق به دریافت جایزه اسکار بازیگری شده است در فیلم «بین ستارهای» از ساختههای «نولان» نیز بازی کرده است. فیلمبرداری فیلم «اوپنهایمر» در چندین لوکیشن در امریکا از جمله نیومکزیکو، کالیفرنیا و نیوجرسی انجام خواهد شد. این فیلم بهصورت ترکیبی از فرمتهای آیمکس و ۶۰ و ۶۵ میلیمتری فیلمبرداری میشود و بر اساس اعلام کمپانی یونیورسال نخستین پروژه سینمایی است که در آن از فیلمبرداری آنالوگ سیاه و سفید IMAX استفاده میشود.گفتنی است که فیلمنامه این فیلم بر اساس کتاب «پرومته امریکایی، پیروزی و تراژدی جی رابرت اوپنهایمر» نوشته شده و علاوه بر «کیلین مورفی» در نقش اصلی «امیلی بلانت»، «رابرت داونی جونیور»، «کنت برانا» و «مت دیمون» نیز در این فیلم مقابل دوربین میروند. /ایسنا
3 کارگردان سه قسمت از مجموعه فیلمهای ترسناک «پیچ اشتباه»، در ۵۶ سالگی درگذشت. دکلان اوبرایان، کارگردان و فیلمنامهنویس امریکایی، در سال ۱۹۶۵ متولد شد و از همان سنین جوانی میدانست جایش در سینماست. از همین رو راچستر نیویورک را به مقصد کالیفرنیا ترک کرد تا بازیگر شود. وقتی در این راه موفق نشد تصمیم گرفت وارد دانشگاه شده و در رشته سینما مدرک بگیرد. وی پس از فارغالتحصیلی کار در سینما را به طور تمام وقت آغاز کرد و به یک تهیهکننده، فیلمنامهنویس و کارگردان در سطح داخلی و بینالمللی تبدیل شد. اوبریان بعدها با کارگردانی و نویسندگی فیلمهایی چون «پیچ اشتباه ۳»، «پیچ اشتباه ۴»و «پیچ اشتباه ۵» برای خود در ژانر وحشت اسم و رسمی دست و پا کرد. این کارگردان امریکایی ساخت فیلمهای ترسناک دیگری چون لذت سواری ۳ و شارکتوپوس را نیز در کارنامه داشت.
پیچ اشتباه (Wrong Turn) نام یک مجموعه شش قسمتی ترسناک است که اولین قسمت آن در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. این مجموعه سینمایی داستان چند خانواده آدمخوار را که از لحاظ ژنتیکی معیوب هستند، دنبال میکند. خانوادههایی که قربانیان خود را در جاده شکار کرده و سپس به شکل فجیعی به قتل میرسانند./ایرنا